مدیر یک مدرسه با نشاط
وظیفه مدیر مدرسه ایجاد فضایی از هر لحاظ مناسب برای یادگیری و تربیت بهتر دانش آموزان است. بر همین اساس، آنان علاوهبر توجه به جنبههای آموزشی، باید جنبههای روحی و روانی دانشآموزان و همکاران خود را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند. مدیرانیکه به جنبههای مختلف رفتار همکاران خود توجه دارند و برای شادابسازی برنامهریزی میکنند، علاوه بر محبوبیت بیشتر، عملکرد بهتری در حوزههای آموزشی و پرورشی دارند. توجه مدیران به عوامل زیر نیز میتواند جو حاکم بر مدرسه را بانشاط بیشتری همراه کند:
ـ مدیران جوّ دوستانهای با همکاران و دانشآموزان خود ایجاد کنند؛ در این شرایط، ظرفیت آنان برای شنیدن نظرات جدید و گاه انتقادها باید بالا باشد. پیشنیاز این کار ایجاد حس اعتماد بین مدیر و معلمان و دانشآموزان است. مدیران باید برای معلمان و دانشآموزان خود این امنیت خاطر را ایجاد کنند که در همه شرایط در کنار آنها هستند و تا حد امکان برای رضایت و نشاط آنها تلاش میکنند.
ـ مدیران همکاران خود را در تصمیمگیریهای مدرسهای مشارکت دهند؛ همچنین، گاهی از نظرات دانشآموزان در تصمیمگیریهای مدرسه استفاده شود. مشارکت در تصمیمگیریها هم احساس مسئولیت افراد را در کار افزایش میدهد و هم رضایت و شادی آنها را تقویت میکند.
ـ سعه صدر و اغماض و نادیده گرفتن برخی اشتباهات. به رغم تلاش معلمان، گاهی دانشآموزان در مدرسه مرتکب اشتباهات کوچکی میشوند که با سعه صدر میتوان از آنها چشمپوشیکرد. بدیهی است این بدان معنا نیست که مدیر بر خطاها چشم ببندد و جوانب احتیاط را نسنجد بلکه منظور، جلوگیری از ایجاد تشویش و نگرانی و ایجاد حس ناامنی بین معلمان و دانشآموزان است.
ـ مدیران مدرسه همواره دانش خود را در حوزه تخصصی افزایش دهند و برای بهروز کردن آن بکوشند. از آنجا که پیشرفت در عرصه آموزشوپرورش سرعت زیادی دارد، بهروزشدن دانش و تخصص مدیران، جوّ حاکم بر مدرسه را در جهت مثبت تغییر میدهد.
منبع: مجله رشد، زینب رضائیان